Sunday, April 4, 2010

Bahagiakah kita???

Pujangga cinta pernah berkata,kita akan bahagia jika insan yang kita sayang itu bahagia meskipun bukan disisi kita...persoalannya,bahagiakah kita?
Aku pernah berpegang pada falsafah cinta itu tapi akhirnya aku sedar bukan mudah untuk menjadi setabah itu. Mungkin ada yang mampu mencipta bahagia itu tetapi tidak mungkin pada aku. Aku pernah cuba mencari kebahagiaan itu namun yang pasti hatiku yang terluka tidak mungkin mampu bahagia melihat orang yang kusayang bahagia bersama orang lain.

Bahagia itu terlalu subjektif. Sukar untuk kita tafsirkan erti sebenar bahagia itu meskipun kita melaluinya setiap hari. Pada aku, bahagia itu ada dalam hati kita. Kita tidak akan bahagia jika di dalam hati kecil kita masih ada sekelumit rasa tidak selesa.Bahagia akan hadir bila hati kita benar2 rasa bebas dari segala2nya.Jadi bagaimana mungkin kita akan bahagia jika setiap saat kita melihat kebahagiaan orang lain yang dibina atas kedukaan kita.Jujurnya sebagai manusia biasa,agak mustahil untuk kita melupakan sesuatu yang mengguris hati kita, "forgive but not forget".........memaafkan itu mudah untuk diluahkan tapi nak melupakan bukan satu benda yang mudah. Jadi bagaimana nak bahagia jika kita tak pernah melupakan bayangan duka itu.

Tapi,manusia diciptakan Tuhan berbeda diantara satu sama lain dan kerna sifat itu menjadikan kita makhluk yang unik. Mungkin ada yang mampu bahagia bila melihat orang lain bahagia, terserah kepada kita sebenarnya kerna kita yang akan menanggungnya. Adakalanya manusia sanggup berpura-pura bahagia demi menjaga reputasi diri yang kononnya dialah manusia sempurna dan mulia,mampu memaafkan dan pasrah pada takdir Tuhan,tepuk dada tanya hati,bahagiakah diri kita sebenarnya. Tidak perlu hujahkan pada dunia yang kita bahagia kerana bahagianya kita tidak perlu dicanang,kebahagiaan itu akan terpancul pada diri kita tanpa perlu tutur bicara. Semuanya akan lahir dari dalam diri kita dan terserlah dalam setiap langkah kita.

Memang benar mencintai tak beerti memiliki tetapi memiliki beerti mencintai......


No comments:

Post a Comment