Monday, May 16, 2011

SELAMAT HARI GURU

16 Mei 2011
Hari ini hari istimewa buat smua insan yang bergelar guru termasuk aku.Tahun ini merupakan tahun ke-3 aku bergelar pendidik.Bezanya tahun ni aku sambut hari guru di rumah bersama2 dengan si kecilku dan masih lagi dalam mood berpantang.

Menjadi seorang guru bukan cita2 ku sebenarnya.Tapi entah lah,semuanya kebetulan dan rasanya berkat doa mak aku.Yup,doa mak aku.Mak yang nak sangat aku menjadi cikgu.Kata mak,orang perempuan elok la jadi cikgu.Mak aku yang bercita2 nak jadi cikgu tapi impiannya tak kesampaian.Bukan sebab mak aku tak pandai tapi mak aku terpaksa mengorbankan cita2nya demi 7 orang lagi adik2nya.Dan kini,aku bersyukur kerana aku berjaya menyempurnakan impian mak aku....

Benarlah kata orang,tak kenal maka tak cinta.Pertama kali aku menjejakkan kaki ke UPM lebih kurang 7 tahun yang lalu,tiada langsung perasaan nak jadi cikgu.Rasa nak tukar course ada la.Semuanya sebab aku tak sanggup atau lebih tepat lagi aku takut.Yup,takut nak bercakap di depan orang ramai.Kalau jadi cikgu,confirm2 la kena cakap kat depan student.Aku lebih rela lagi buat solo camp daripada kena public speaking.Tu la benda yang paling aku fobia nak buat.Tapi 4 tahun di UPM,perlahan2 perasaan tu hilang.Banyak yang aku belajar di sana.Belajar menjadi seorang guru.Hasilnya,hari ini aku mampu bercakap tanpa ada lagi perasaan gugup dan takut di depan anak2 didikku sampaikan ada anak2 murid aku cakap,

Si A :Cikgu,cikgu tak penat ka dari tadi pot pet pot pet?
Aku : Tak penat pun...

Pernah juga aku minta anak2 murid ku buat pembentangan kumpulan bagi topik2 tertentu.Kadang2 rasa macam tengok diri sendiri bila ada anak2 murid aku yang malu2 dan gugup bila kena cakap kat depan.Terkenang zaman sekolah dulu.Macam tu la aku bila dipanggil cikgu bercakap di depan.Sebolehnya aku akan mengelak.Lucu bila ingat balik.Dan sekarang,aku pulak yang menjadi cikgu.

Indahnya menjadi cikgu....
SELAMAT HARI GURU...
buat semua warga pendidik di Malaysia
DAN istimewa buat suami yang tersayang,En. Paan...semoga menjadi guru yang terbaik...

No comments:

Post a Comment